Algemene Voorwaarden

  1. ALGEMENE BEPALINGEN.
    1.1 Wordt verstaan onder:
  • de “Onderneming” de onderneming met het
    ondernemingsnummer die de onderliggende overeenkomst
    sluit met de klant;
  • de “onderliggende overeenkomst” de overeenkomst tussen
    de Onderneming en de klant met de bijzondere voorwaarden;
  • de “producten” zijnde enerzijds goederen en anderzijds
    diensten zoals bijv. verhuur;
  • de “factuur” de facturatie in uitvoering van de
    onderliggende overeenkomst.
    1.2 Alle overeenkomsten met de Onderneming worden
    uitsluitend beheerst door de navolgende algemene
    voorwaarden.
    1.3 Afwijkende en/of aanvullende voorwaarden zijn slechts
    van toepassing mits het voorafgaand uitdrukkelijk akkoord
    van de Onderneming.
  1. TOEPASSELIJK RECHT EN INTERPRETATIE.
    2.1 Alle overeenkomsten en rechtshandelingen vallen steeds
    onder de toepassing van het Belgisch recht.
    2.2 Indien deze voorwaarden tevens zijn vertaald dan is en
    blijft enkel de Nederlandse versie authentiek voor
    interpretatie.
    2.3 Indien een beding van deze voorwaarden nietig wordt
    verklaard dan blijven de overige bedingen onverkort gelden
    en wordt het nietig beding zo geïnterpreteerd volgens de wil
    van partijen bij de totstandkoming van de onderliggende
    overeenkomst tot de nietigheidsgrond wegvalt.
  1. OFFERTE EN PRIJZEN.
    3.1 Behoudens afwijkende bepalingen in de offerte, zijn de
    prijzen en kortingen zoals vermeld in een door de
    Onderneming ondertekende schriftelijke offerte, enkel
    bindend voor de termijn van 15 dagen.
    3.2 Bij niet tijdige aanvaarding door de klant binnen deze
    termijn vervallen deze afspraken en is de Onderneming
    hieraan niet langer gebonden.
    3.3 Prijzen en kortingen vermeld in prijslijsten, catalogi, en
    dergelijke, zijn nooit bindend.
    3.4 Indien de Onderneming door omstandigheden buiten
    haar wil deze afspraken niet kan handhaven, wordt de klant
    hiervan schriftelijk verwittigd met de keuze om, ofwel in te
    gaan op een nieuw voorstel, ofwel af te zien van de
    overeenkomst waarbij eventueel betaalde voorschotten
    terugbetaald worden.
  1. LEVERING.
    4.1 Inzake goederen wordt de bestelling in rekening gebracht
    zodra deze klaar is voor levering.
    4.2 Inzake diensten, zoals verhuur, gebeurt de levering zoals
    voorzien in de daartoe betreffende onderliggende
    overeenkomst.
    4.3 De opgegeven leveringstermijn is slechts bindend voor de
    Onderneming voor zover dit zo uitdrukkelijk schriftelijk is
    bepaald in de onderliggende overeenkomst.
    4.4 Alle gevallen van overmacht, en meer in het algemeen alle
    omstandigheden die de uitvoering van de opdracht door de
    Onderneming verhinderen, herleiden of vertragen of die een
    buitensporige verzwaring veroorzaken van de nakoming van
    de door de Onderneming aangegane verbintenissen,
    verlengen de leveringstermijn.
    4.5 Indien bij levering blijkt dat er nog openstaande facturatie
    is voor reeds geleverde producten, heeft de Onderneming het
    recht de levering te schorsen zolang de facturatie niet
    volledig is vereffend.
  1. OPZEG.
    5.1 Behoudens andersluidende bepalingen in de
    onderliggende overeenkomst, is bij eenzijdige opzeg van deze
    overeenkomst door de klant aan de Onderneming een
    vergoeding verschuldigd ten belope van 25% van de
    overeengekomen hoofdsom bij volledige uitvoering van de
    onderliggende overeenkomst. Dit onverminderd verhoging
    van dit bedrag indien de werkelijk door de Onderneming
    geleden schade hoger ligt.
    5.2 Eventuele reeds betaalde voorschotten worden door de
    Onderneming slechts terugbetaald aan de klant in de mate
    dat zij meer bedragen dan deze vergoeding en de schade
    definitief werd beslist.
  1. RISICO EN VERZEKERING.
    6.1 Inzake goederen reizen deze steeds op risico en
    verantwoordelijkheid van de klant, zelfs bij franco
    verzending,
    6.2 Inzake diensten worden het risico en
    verantwoordelijkheid voor de onderliggende goederen van
    deze diensten, aan de klant overgedragen vanaf de
    terbeschikkingstelling van deze goederen door de
    Onderneming, tenzij dit anders is bepaald in de
    onderliggende overeenkomst.
    6.3 De klant is ertoe gehouden de goederen geleverd of ter
    beschikking gesteld door de Onderneming, te verzekeren
    tegen het risico op verlies en beschadiging ongeacht de
    oorzaak daarvan.
  1. KLACHTEN EN GEBREKEN.
    7.1 De producten afgenomen in onze Onderneming of door
    onze zorgen bij de klant afgeleverd, moeten onmiddellijk
    door de klant of zijn gemachtigde nagezien worden. De
    levering of de herstelling en de inontvangstneming zonder
    voorbehoud door de klant of zijn gemachtigde bevrijdt onze
    Onderneming voor de aansprakelijkheid van zichtbare
    gebreken.
    7.2 Eventuele klachten voor niet-zichtbare gebreken of nietconforme levering dienen op straffe van nietigheid binnen de
    wettelijke termijn toe te komen op het adres van de
    Onderneming, en dit uitsluitend per aangetekend schrijven.
    Indien er geen wettelijke termijn is bepaald dan wordt geacht
    deze termijn 8 dagen te zijn.
    7.3 De Onderneming is alleszins niet aansprakelijk voor
    eventuele verborgen gebreken of niet-conforme leveringen
    met betrekking tot de producten geleverd aan de klanten uit
    dezelfde sector als de Onderneming.
    7.4 De producten worden geleverd onder de wettelijke
    garantie doch waar er geen dwingend recht geldt, gelden de
    voormelde bepalingen tussen de Onderneming en de klant.
    7.5 Eventuele klachten ontslaan de klant niet van de naleving
    van diens betalingsverplichting volgens de onderliggende
    overeenkomst.
  1. BETALING.
    Alle facturen zijn contant betaalbaar.
    Bij vaststelling van laattijdige betaling zijn automatisch en
    zonder bijkomende ingebrekestelling verschuldigd :
  • de verwijlinteresten gelijk aan de interest tegen de
    referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten
    bedoeld in art 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002
    betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij
    handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de
    nog te betalen som en,
  • een forfaitaire vergoeding ten bedrage van :
    a) 20.00 euro als het verschuldigd saldo lager dan of gelijk is
    aan 150 euro is;
    b) 30.00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigd
    bedrag op de schijf tussen 150.01 en 500 euro als het
    verschuldigd bedrag saldo tussen 150.01 en 500 euro is;
    c) 65.00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde
    bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van
    2 000 euro als het verschuldigd bedrag hoger dan 500 euro is.
    In geval de bedragen verschuldigd zijn door een onderneming
    bedraagt vermelde forfaitaire vergoeding 10 % van het
    verschuldigde saldo, met een minimum van 75.00 EUR en een
    maximum van 2 000 EUR.
    We verbinden er ons ten aanzien van de klant-consument toe
    om een gelijke intrestvergoeding en een gelijke
    schadevergoeding te betalen (zoals omschreven in het geval
    van laattijdige betaling door consumenten) indien wij zouden
    nalaten om een vaststaand bedrag waarop de klantconsument gerechtigd is terug te betalen binnen de 30 dagen
    na de schriftelijke vraag tot terugbetaling.
  1. EIGENDOMSVOORBEHOUD.
    9.1 Inzake goederen blijven deze eigendom van de
    Onderneming zolang ze niet volledig zijn betaald. De klant is
    gehouden de nog niet volledig betaalde goederen op het
    eerste verzoek van de Onderneming terug te geven tenzij dit
    praktisch niet meer mogelijk is. In geval van terugname zal de
    Onderneming binnen de 14 dagen na ontvangst van deze
    goederen overgaan tot terugbetaling van hetgeen door de
    klant reeds in meer werd betaald dan de residuwaarde van
    deze goederen, doch waarbij de residuwaarde minstens
    forfaitair wordt begroot op 20% van de hoofdsom voorzien in
    de overeenkomst.
    9.2 Inzake diensten blijven de goederen verstrekt in
    uitvoering van deze diensten steeds eigendom van de
    Onderneming en heeft de klant niet meer dan een
    gebruiksrecht.
    9.3 De goederen die eigendom zijn van de Onderneming
    kunnen door de klant niet worden bezwaard of overgedragen
    aan derden.
  1. OPEISBAARHEID SCHULDVORDERINGEN.
    Door het niet volledig betalen van een factuur op de
    vervaldag, worden alle schuldvorderingen op dezelfde klant
    van rechtswege onmiddellijk opeisbaar en is de Onderneming
    gerechtigd naar eigen keuze de uitvoering van de lopende
    overeenkomst(en) geheel of gedeeltelijk op te schorten, de
    gerechtelijke ontbinding ervan te vragen, of ze als nietig te
    beschouwen. Dit mits voorafgaande ingebrekestelling en
    zonder dat de Onderneming hiervoor enige vergoeding
    verschuldigd is aan de klant.
  1. GEEN SCHULDHERNIEUWING.
    Het aanvaarden van wissels of andere betalingsdocumenten
    zal nooit als schuldvernieuwing beschouwd worden.
  1. INSOLVENTIE EN OVERLIJDEN.
    12.1 Indien de klant een natuurlijk persoon is, heeft de
    Onderneming bij diens overlijden het recht om naar eigen
    keuze ofwel de onderliggende overeenkomst te beëindigen
    ofwel de gedwongen uitvoering te vorderen van de
    erfgenamen.
    12.2 Indien de klant toegelaten wordt of valt onder de
    insolventiewetgeving, heeft de Onderneming het recht om
    naar eigen keuze ofwel de onderliggende overeenkomst te
    beëindigen ofwel de verdere gedwongen uitvoering te eisen
    van de door de ondernemingsrechtbank aangewezen
    insolventie gemandateerden.
    12.3 De Onderneming brengt haar keuze ter kennis binnen de
    15 dagen nadat de Onderneming kennis heeft genomen van
    het overlijden of de insolventie van de klant, en dit via
    aangetekend schrijven aan de erfgenamen of de aangewezen
    insolventie gemandateerden.
    12.4 Ingeval van de keuze tot beëindiging van de
    onderliggende overeenkomst dienen de goederen die
    eigendom zijn van de Onderneming binnen de termijn en
    volgens de modaliteiten zoals vermeld in voormeld
    aangetekend schrijven van de Onderneming, terug in het
    bezit gesteld te worden van de Onderneming door
    respectievelijk de erfgenamen of de aangewezen insolventie
    gemandateerden.
    12.5 Ingeval van de keuze tot voortzetting van de
    onderliggende overeenkomst dienen respectievelijk de
    erfgenamen of de aangewezen insolventie gemandateerden,
    de voorwaarden van de onderliggende overeenkomst na te
    leven.
  1. HOOFDELIJKHEID.
    Indien de onderliggende overeenkomst is gesloten met meer
    dan één klant, dan zijn alle klanten hoofdelijk en ondeelbaar
    gehouden tot alle verplichtingen van deze overeenkomst
    voor zover niets anders is bepaald in de onderliggende
    overeenkomst.
  1. OVERDRACHT.
    14.1 Behoudens andersluidende bepalingen in de
    onderliggende overeenkomst is het de klant verboden om de
    onderliggende overeenkomst over te dragen aan derden.
    14.2 Het is de Onderneming toegelaten om de onderliggende
    overeenkomst over te dragen, mits daarvan de klant
    voorafgaand in kennis wordt gesteld per aangetekend
    schrijven uiterlijk 15 dagen voor de inwerkingtreding van
    deze overdracht.
  1. BEVOEGDHEID BIJ GESCHIL.
    Behoudens de toepasselijkheid van dwingende wettelijke
    bevoegdheidsbepalingen, zijn voor geschillen enkel de
    rechtbanken bevoegd van het rechtsgebied waarin de zetel
    van de Onderneming is gelegen.
  1. PRIVACY.
    De gegevens van de klant worden uitsluitend gebruikt voor
    de dienstverlening en om de klant informatie te bezorgen.
    Klanten kunnen steeds hun opgeslagen gegevens opvragen
    en verbeteren. Klanten kunnen verbieden dat hun gegevens
    worden gebruikt om informatie op te sturen. Hiertoe dienen
    zij dit schriftelijk te verzoeken aan het officieel adres van de
    Onderneming zoals vermeld in de overeenkomst.

KNAP OP NV – Torhoutsesteenweg 661 – BE 8400 Oostende
Tel. +32 59801623 – Email: info@knapop.be – Site: www.knapop.be
RPR – Ond. Nummer: BTW – (BE) 0420.219.935
IBAN: BE69 4758 1390 4178 – KREDBEBB